تاريخ : ۱۳٩۳/٧/۱٦ | ٧:٠٠ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد

در طرح توصیفی بیشتر معلمان از این ترس دارند که باید چک لیست بنویسند ولی اگر کمی خلاقیت به خرج بدهند نوشتن چک لیست اصلا" کاری ندارد .

من امسال دومین سالی است که وارد طرح توصیفی شده ام و وقتی کارهای معلمان توصیفی را مشاهده می کردم احساس ترس می کردم که چگونه می توانم تمامی ابزاری که باید در کلاس به کار ببرم انجام بدهم تا اینکه کتاب خانم طاهره رستگار را مطالعه کردم و خیلی چیزها را یاد گرفتم در این کتاب کلیه ابزارهایی که باید یک معلم در طرح توصیفی به کار ببرد توضیح داده شده است .

یکی از این ابزارها نوشتن چک لیست است شاید بعضی از معلمان وقتی اسم چک لیست بیاید فکر کنند که باید کلی هزینه کنند و برای هر دانش آموز یک چک لیست تهیه کنند در صورتی که این طو ر نیست .

چک لیست همان سیاهه رفتار و عملکرد دانش آموز است که معلم بعد از تدریس انتظار دارد دانش آموز از خود نشان دهد حال در کتاب فوق که گفته شد نوشته شده است که باید برای کلیه دروس چک لیست به کار ببریم و همه ی اهداف رفتاری که معلم از دانش آموز انتظار دارد در آن لحاظ می کنیم .

ابتدا یک برگه بر می داریم و اسامی کلیه دانش آموزان را روی آن ثبت می کنیم و برای هر درس از 4 تا بی نهایت اهداف مورد انتظار را در ستون هایی  می نویسیم اگر هر درس را برای مدت  یک ماه بنویسیم کارمان راحت تر خواهد شد مثلا" درس ریاضی

تعداد موضوعاتی که در یک ماه قرار است درس بدهیم را به صورت اهداف رفتاری در 4 یا 5 مورد زیر هم می نویسیم بعداز انجام هر تدریسی دانش آموز را که پای تخته می آوریم مواردی را که نوشته ایم را برای دانش آموز تیک می زنیم .

مقیاس نمرات توصیفی می تواند در هر قالبی باشد یا به صورت علامت + * - یا به صورت اشکال هندسی و ...

بعد درس بعدی را به همین شکل در زیر درس ریاضی می نویسیم که نخواهیم برگه ی بیشتری را اسراف کنیم به همین ترتیب می توانیم کلیه دروس را به صورت سیاهه رفتار درست کنیم .

امیدوارم توانسته باشم کمکی کرده باشم .



.: Weblog Themes By M a h S k i n:.