ارزشیابی دروس پایه دوم به صورت ارزشیابی توصیفی می باشد و برای همین در این ارزشیابی باید موارد مهمی را مورد توجه قرار داد :

1- استفاده از همه ی ابزارهای روش توصیفی مانند : آزمونهای عملکردی ، مداد کاغذی و فعالیتهای خارج از کلاس ، پوشه کار ، فعالیتهای عملی و دست ورزی ، تکالیف باید مد نظر قرار گیرد ، یعنی فقط به آزمون مداد کاغذی متکی نباشیم و همه ی فعالیتهای دانش آموز در نمره ارزشیابی محصل مستقیما" تاثیر دارد و باید ارزیابی شود .

2- دروس پایه دوم به دو دسته ی شفاهی و کتبی تقسیم می شود که معلمان باید موارد زیر را مد نظر قرار دهند .

الف : دروس قرآن ، فارسی ، هدیه های سماآسمان (دینی ) ، علوم و هنردروس شفاهی هستند که همکاران برای هریک از دروس با نکات زیر توجه داشته باشند :

درس هدیه های آسمان آزمون پایان ترم ندارد و معلم باید در طول سال تحصیلی نمره مستمر بدهد و در پایان معدل نمره را در چک لیست قرار دهد .

 در درس قرآن هدف حفظ سوره های کتاب می باشد و برداشتی از پیامهای قرآنی و داستانهای قرآن که معلم با توجه به فعالیتهای دانش آموز این موارد را باید مد نظر قرار دهد .

دردرس فارسی به علاوه بر متن دروس کتاب به حکایتهاو شعرها و داستانها هم توجه داشته باشد و در آزمونها پرسش از این متون را در نظر بگیرد و همچنین از نکات دستوری و بقیه تمرینات کتاب هم پرسش کند .

در درس علوم نیز به اهداف کتاب ، فعالیتهای خارج از کلاس و آزمایشاتی که درطول سال انجام داده پرسش کند .

در درس هنر نیز می توانید از کل فعالیتهای دانش آموز که انجام داده استفاده کنید یا یک آزمون هنر هم بگیرید .

ب ) دروس ریاضی ، املا و بنویسیم یا همان فارسی نوشتاری جز دروسی هستند که آموزگار علاوه بر آزمون کتبی یا مداد کاغذی به فعالیتها و تکالیفی که در این رابطه در طول سال به بچه ها داده است توجه داشته باشد .

حالا همکاران با توجه به اینکه در ارزشیابی توصیفی نمونه سوال هماهنگ نداریم می توانند با توجه به اهداف کتاب سوالات خود را تنظیم کنند .


ریاضی :

مهمترین اهدافی که در درس ریاضی مهم است عبارتند از :

عددنویسی دو رقمی و سه رقمی ، جمع و تفریق  با انتقال دو رقمی و مخصوصا" سه رقمی ، الگویابی اعداد سه رقمی و دو رقمی ، اشکال هندسی ، شباهتها و تفاوتهای اشکال هندسی ، تقارن دوقسمتی و چهار قسمتی ، ساعت ، سکه ، تقریب گرد کردن و قطع کردن ،واحد اندازه گیری ، تبدیل واحدها به همدیگر ، مسئله جمع و تفریق اعداد سه رقمی ضرب ، احتمالات ، کسر،  آمار و نمودار

تعداد سوالات نه خیلی کم باشد نه خیلی زیاد و بین 15 تا 17 سوال باشد و سعی کنید سوالات در حد توانایی بچه ها باشد و واضح و روشن باشد .درضمن اگر دانش آموزی آزمون را نمره ی پایینی گرفت دوباره آزمون بگیرید زیرا مزیت ارزشیابی توصیفی تکرار آزمون می باشد و پیدا کردن نقاط ضعف.

فارسی نوشتاری

اهداف

کلمات مخالف ،کلمات مشترک معنی کلمات جمع کلمات « ان ، ها ، گان »کلمات ترکیبی : بی ، با ، نا ، گاه ، خانه ، ی صداهای شکل واو،  صداهای شکل ی ، صداهای شکل هـ ، مرتب کردن جملات، پرسشی کردن جملات ،

 تغییر جملات با افعال ،  قرار دادن علائم نگارشی نقطه ، ویرگول ، نقل قول و ... در جملات ، اضافه کردن کلمه به جمله ، جمله سازی با چند کلمه در یک جمله ، صفات اشاره این و آن  ، صفات تر و ترین ، کامل کردن جملات

 دسته بندی کلمات در جدول ،  جمله سازی با کلمات هم شکل و هم صدا مثل شیر ، سیر ، تصویر خوانی و نوشتن جملات با توجه به تصویر ، نوشتن جملات از زبان دیگران مثل کفش ، گل و ... جمله سازی با کلمات  ، هر کلمه تو را به یاد چه کلماتی می اندازد.

پاسخ به پرسشهایی که مطرح می شود مثل اگر عکاس بودی ازکجا عکس می گرفتی ؟

املا

تعداد سطر املا در پایه دوم بین 9 تا 10جمله مهم است که در این جملات باید از کلمات مهم که یکی از حروف ( ص ض ط ظ ث ذ ح ) و کلماتی که نشانه واو در آن ها بی صدا ، صدای أ ، و نشانه « ی » که صدای آ می دهد استفاده شود .

در ضمن علامت تشدید را غلط نگیرید و دادن تمرین املایی هم اختیاری است و تا چهار تا پنج سوال می توانید بدهید .


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: اهداف دروس پایه دوم


تاريخ : ۱۳٩۳/٢/٦ | ٢:٠۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.