ایام محرم

محرم ماه خون بر شمشیر است


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: محرم , شمشیر


تاريخ : ۱۳۸٩/٩/۱ | ۱٢:٤٠ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

گریه نکن کوچولو لالایی


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: گریه , بچه


تاريخ : ۱۳۸٩/٩/۱ | ۱٢:۱٥ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

شاید بعضی از معلمان فکر می کنند ریاضی دوم خیلی آسان است و به راحتی می توان آن را تدریس کرد در صورتی که این طور نیست زیرا این کتاب زیر بنای کلیه پایه ها می باشد .

مخصوصا" جمع و تفریق های اساسی نوع دوم می باشد که متاسفانه بعضی از معلمین خیلی سریع این صفحات را تدریس می کنند و در پایان کتاب به مشکل برخورد می کنند .

درصفحات 37 تا 42 مهمترین نکات در باره ی تدریس جمع های اساسی نوع دوم گفته شده است و معلم باید این صفحات را حداقل یک هفته کارکند زیرا تدریس این صفحات زمینه ای است برای تدریس جمع های چند رقمی و حتی تفریق های چند رقمی .

یک معلم آگاه میتواند برای این صفحات چند روزی مفهوم ترکیبی اعداد یک رقمی را کارکند مثلا" چند و چند 5 می شود یا چند و چند 8 می شود تا به عدد 10 که کلید  اصلی در کتاب ریاضی می باشد برسد معلم می تواند با کمک ده عدد لوبیا و به صورت شعر کار کند و به بچه ها بگوید تعدادی لوبیا دریک دست قرار دهد و تعدادی در دست دیگر بدون این که ما بفهمیم .

سپس او را صدا می کنیم و می پرسیم چند عدد لوبیا در دست است می گوید : 3 تا بعد از بقیه می پرسیم اگرگفتید دردست دیگرش چند لوبیا است ؟

و می گویند 7عدد بدون این که داخل دست را دیده باشند و به همین ترتیب و با شعر یکی یکی از بچه ها می خواهیم تعداد لوبیا ها را نشان دهند و روی تخته می نویسیم که چند و چند 10 می شود و با انجام کار های گروهی هم می توان مفهوم ترکیبی عدد 10 را آموزش داد تا حدی که وقتی از بچه ها پرسیده می شود 4و 6 چند می شود نخواهد از دست هایش کمک بگیرد و مثل جدول ضرب سریع پاسخ دهد .

بعد که حس کردیم یا د گرفته اند جمع عدد10 را با اعداد یک رقمی را تدریس می کنیم خیلی راحت جواب می دهند اصلا" عجله ای برای تدریس نداشته باشید تا همه ی بچه ها یا دگرفته باشند .

سپس به کتاب رجوع می کنیم و جمع 5 + 8 را  تدریس  می کنیم به این شکل :

چند تا روی 8 بگذارم تا 10 شود می گویند 2تا . 2تا را از کی بگیرم از 5 . اگر 2تا از 5 بگیرم چند تا می ماند . 3تا پس 10 با 3 می شود چند .13

البته با شکل بعد با شعر .


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: تدریس ریاضی دوم , جمع های اساسی نوع دوم , مفهوم ترکیبی عدد 10


تاريخ : ۱۳۸٩/۸/٢٩ | ۱٢:۳٩ ‎ق.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

    عنوان

جلسه

فعالیت

1

نقاشی با موضوع معین

2

نقاشی با حروف الفبا و اعداد و نام خودشان

3

نقاشی خط خطی و یافتن تصویر

4

چسباندن تکه کاغذ و کامل کردن آن

5

نقاشی ناتمام با کامل کردن خطوط

6

چاپ انگشتی با رنگ گواش

7

کشیدن طرح با پاکن روی کاغذی که با مداد سیاه شده است

8

نقاشی با موضوع درسی

9

چاپ با مواد طبیعی مانند پیاز و سیب زمینی و ...

10

نمایش و کشیدن صحنه های نمایش

11

کاردستی با موضوع درسی مثل پوشش بدن جانوران

12

نقاشی با مداد رنگی و طراحی به وسیله ی یک وسیله نوک تیزروی سطح آن

13

حجم سازی با کاغذ یعنی مچاله کردن کاغذ در اندازه های کوچک و چسباندن روی کاغذ

14

رنگ کردن انواع سنگ ها و کشیدن طرح های مختلف روی آن

15

نقاشی با نقطه ( درس ریاضی )

16

کاردستی برش کاغذ

17

نمایش از موضوعات درسی

18

کامل کردن نقاشی ناقص

19

چسباند کاغذ روی یک سطح برجسته و رنگ کردن آن

20

تا کردن کاغذ و برش آن به صورت اشکال تزیینی

21

درست کردن کار ت پستال های تزیینی

22

نقاشی با کمک جوهر و نخ در کاغذ تا شده

23

کاردستی با کمک خرده تراش

24

نقاشی آزاد

25

نقاشی با کمک مسواک و آبرنگ

26

موسیقی

27

حجم سازی با گل

28

گردش در طبیعت

29

قصه گویی

30

قصه خوانی

31

کاردستی با وسایل دور ریختنی

32

کاردستی با نایلون و پنبه و نخ و ساخت سیر

33

رنگ کردن تخم مرغ

34

رنگ کردن وسایلی که با گل ساخته اند

35

نقاشی با مداد شمعی


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: نقاشی , کاردستی , قصه گویی , نمایش


تاريخ : ۱۳۸٩/۸/٢٧ | ٥:٤۱ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

1-  داستان نیمه تمام : چند سطر در باره ی موضوعی را به دانش آموز می دهیم و از او می خواهیم با فکرش ادامه داستان را بنویسد .

2-  داستان تصویری : دانش آموز با نگاه کردن به تصاویر ی که در باره ی موضوعی است می تواند برای آن جملاتی را بنویسد .

داستان نویسی با 10 کلمه : 10 کلمه در رابطه با موضوعات درسی یا غیره به دانش آموز می دهیم تا با استفاده ازکلمات دیگر بتواند رابطه ی مستقیمی بین آن ده کلمه و دیگر کلمات ایجاد کند


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: داستان نویسی , گزارش نویسی , داستان تصویری , نامه نگاری


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۸٩/۸/٢۱ | ٩:۳۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

سؤالات درس ریاضی   پایه ی  دوم   آذر  ماه 89

نام نام خانوادگی :                                    نام پدر :                                شماره کلاس :                

1- 9 تا ده تایی می شود ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

36 برابر است با ـــــــــــــــــــــــ یکی و ــــــــــــــــــــــــ ده تایی .

10

10

2- به عدد روبرو نگاه کنید و تعداد شکل  را کامل کنید .             48

 

 

3- در بین اعداد زیر کدام عدد رقم هایش مثل هم است آن عدد را با حروف بنویسید

65-55-45-35-25           با حروف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

4- قبل از عدد 89 چه عددی است .             90-89

5- نامساوی روبرو را بخوان   ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  30 <45

6- در جای خالی علامت <=>    قرار دهید

  5          5-5            3+7         7+3            1 -4         2-4         28        40

7- در جای خالی عدد مناسب قرار     = 6+7               = ـــــــ+ 10 = 3+9                   

                                                       =   5+(ــــ +ــــــــ) = (5+6)+4

8- برای هر نام خط آن را بکشید .

 

خط شکسته باز               خط راست                        خط خمیده بسته

9- تساوی زیر را روی محور اعداد نشان دهید .                               = 8+6

10-  برای شکل روبرو دو جمع و دو تفریق بنویسید .

............................           ..........................

............................            ...........................

11- تفریق کنید .

                =9-17            = 9-9           =7-11              =8-16

12- دو عدد 2 و 17 را زیر هم بنویس و جمع کن

13- از یک نقطه چند خط راست می گذرد با رسم شکل .

                                                 .

14- دور اعداد زوج خط بکشید   .         9 -88-35-74

15-ادامه اعداد را بنویس                    -         - 22- 20

                                                -         - 35-30

16- علی 15 کتاب داشت اگر 9 کتاب را به مدرسه هدیه دهد چند کتاب برایش باقی می ماند ؟

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ارزشیابی درس ریاضی


تاريخ : ۱۳۸٩/۸/۱٥ | ۱۱:۱٥ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

سؤالات درس بنویسیم  پایه ی دوم  آبان  ماه 89

1-هریک از شکل های (هـ ـهـ ـه ه ) رادر جای خالی قرار دهید .

نگا..........    - .......ـمیشه    - مـ......ربان

2-چهار کلمه بنویس که تشدید داشته باشد.

 

3-معنی کلمات زیر را بنویسید.

تازه :                                آهسته :                       هم کلاسی :                           مواظبت :  

4- چگونه از دندان هایت مراقبت می کنی ؟

 

5- کسی که نمی بیند ــــــــــــ است .کسی که نمی شنود ــــــــــــــــ است .

6- شکل « ی » در پایان کدام کلمه صدای «آ» می دهد باآن کلمه جمله بسازید.

دیدی کبری لانه ی روسری

 

7- شکل ( واو) در کلمات زی چه صدایی دارد ؟

موش ـــــــــــــــــ       گاو ــــــــــــــــــ      خوردن ــــــــــــــــــ    خواهر ــــــــــــــــــــ

8- جای خالی را پر کنید .

من به خانه ــــــــــــ.         ما به خانه ـــــــــــــــ.

توبه خانه رفتی .               ــــــــــــــ به خانه رفتید .

او به خانه ـــــــــــــ .     آن ها به ـــــــــ   ـــــــــــــ     

9- جای خالی کلمه مناسب قرار دهید .

کندو محل زندگی ـــــــــــــــــ است .

خواهرم مثل گل قشنگ و ــــــــــــــــ است.

10- جملات را کامل کنید .

کاش فاطمه زودتر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگر او با من ــــــــــــــــــــ

11- با کمک کلمه ی داخل کمانک جمله را تغییر بده و دوباره بنویس .

پدرم از مسافرت برگشت (آن ها )

12- با کلمات زیر جمله بسازید .

میکروب :

لالایی :

مسواک :

تصمیم گرفت :

گهواره :

دندان :

مخصوص :

مواظب :

علی :

شنا :


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: آزمون بنویسیم


تاريخ : ۱۳۸٩/۸/۱٥ | ۱۱:۱٢ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

امتحانات نوبت اول -  شهرستان بروجرد  پایه دوم   سال تحصیلی 90-89   درس  املا

نام و نام خانوادگی : .................... نام پدر :...................... دبستان :..................... کلاس :.......................

 

-        خدایا  ، به من کمک کن تا چیز ها را بهتر ببینم و صدا ها را بهتر بشنوم .

-        اگر تو هم مثل من مواظب دندان هایت بو دی و هر شب مسوا ک می زدی دندان هایت نمی افتادند .

-        خر س کوچولو بیمار شد  و دیگر نتوانست به جنگ میکروب ها برود .

-        خیلی دلم می خواست فاطمه زودتر بزرگ شود تا با من بازی کند .

-        کوشا و نوشا خوش حال شدند و پرواز کنان لانه شان را ترک کردند .

-        چه باغ های سر سبز و چه گل های خوش رنگی !

-        دوست دارم باران شوم و بر زمین هایی که به آب نیاز دارند ببارم .

-        بی چاره ها حتماً غذایی پیدا نکرده اند که دارند شن می خورند .

-        خدا کسانی را که به دیگران محبّت و مهربانی کنند را دوست دارد .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: آزمون مداد کاغذی , آزمون املا


تاريخ : ۱۳۸٩/۸/۱٥ | ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

 

1-      نوشتن کلمات به صورت در هم ریخته و مرتب کردن آن توسط بچه ها و ساختن جمله .

 

2-      ساخت کلمات با حروف یک کلمه مثلا : قصه : که با حرف ق ، کلمه قبل و با حرف ث  ،کلمه ی مثل و با حرف ـه کلمه ی لانه را می توان

ساخت سعی شود به دانشآموز گفته شود که کلمات از درس پیدا شود .

3-      نوشتن متن املا روی تابلو ( در اوایل سال بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ) و تمرین از روی آن و تجزین و تحلیل کلمات سپس تابلو

 

 را پاک کرده همان املا را برای آنها قرائت می کنیم .

4-      نوشتن جملات ناقص و کامل کردن آن از روی متن کتاب .

5- پیدا کردن کلمات با حروف داده شده و ساخت جمله یا داستان توسط 10 کلمه انتخابی .

6-      تمرین املا قبل از نوشتن املا : ابتدا معلم به مدت 10 دقیقه از متنی که می خواهد املا بگوید را با بچه ها تمرین می کند یعنی کلماتی را که

بچه ها اشکال دارند یا کلماتی را که صدا های مختلف دارند را از بچه ها می پرسد سپس املا را می گوید .


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: حروف الفبا , یادآوری , کلمات در هم ریخته


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۸٩/۸/۱٥ | ۸:۳٥ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

املا به صورت گروهی:

الف ) دانش آموزان به گروه های چند نفره تقسیم شوند و از هر گروه خواسته شود متنی املایی آماده کنند . از متن هر گروه قسمت هایی را انتخاب

کرده ، به صورت یک متن پیوسته دیکته شود تا بچه ها بنویسند .امتیاز حاصل نیز برای افراد گروه در نظر گرفته شود .

ب ) دانش آموزان را به گروه های 2 یا 3 نفره تقسیم می شوند و متن املا یکی از آنان نوشته می شود و تمام اعضای گروه درنوشتن صحیح کلمات

همکاری می نمایند امتیاز نویسنده ی املا برای همه ی گروه منظور می گردد .

در این تمرین پیشنهاد می شود نویسنده ی متن املا دانش آموز ضعیف هر گروه باشد و بین دو دانش آموز دیگر قرار گیرد تا در وی اعتماد به نفس

کافی به وجود آید .

2- املای خطابه ای : فراگیران درگروه به یک دیگر املا می گویند یا به اولیا ، خواهر و برادر در منزل املا گفته می شود و تصحیح توسط گوینده

صورت می گیرد . دراین نوع املا تثبیت یادگیری املایی و صحیح نوشتن واژه ها مدنظر است و باعث تقویت خواندن در دانش آموز هم می شود.

3- آموزش املا هنگام تدریس متن کتاب فارسی : بعد از تدریس کلمات مشکل دو املایی را روی تابلوی کلاس می نویسند و از دانش آموزان

خواهند به صورت شفاهی برای آن کلمات هم خانواده ، مترادف ، متضاد و ... بگویند و یا جمله سازی نمایند در صورت درست بودن موارد آنها

را تشویق کنند .

4- کامل کردن جمله برای تقویت املا : چند جمله روی تابلو ی کلاس نوشته می شود به طوری که جای یک کلمه در جمله خالی باشد سپس تعدادی

کارت کلمات که شامل خود کلمه ، معنی کلمه ، مخالف و هم خانواده ی همان  واژه روی آن نوشته شده است را در اختیار گروه ها قرار می دهیم

تا با توجه به جمله واژه ی مناسب را از بین کارت ها پیدا کند و در جای خالی قرار دهد در این فعالیت از کسانی که در نوشتن این کلمات اشکال

دارند استفاده شود و در پایان به گروه ها امتیاز داده شود .

5- بازی املایی ( نصف دیگرم کجاست ) : این فعالیت به صورت فردی یا گروهی انجام می گیرد . معلم جمله ای را انتخاب می کند به آن را کلمه

کلمه روی کارت می نویسد و بین گروه ها تقسیم می کند سپس جمله را روی تابلو می نویسد و از هر گروه می خواهد کارت مربوط به جمله را

 روی تابلو نصب کند هر گروهی که سریع تر انجام دهد برنده می شود .

6- مسابقه ی املا روی تابلو : معلم کلمه یا جمله ی کوتاه را بیان می کند هر گروهی که زودتر آن را روی تابلو یا دفتر بنویسد امتیاز می گیرد


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: املا گروهی , املای سنگی , املای تصویری , دانش آموز ضعیف


ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۸٩/۸/۱٥ | ۸:۳٢ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()

با توجه به تغییر روش تدریس و تغییر ارزشیابی کیفی به توصیفی معلمان باید به یکی از ابزارها که پوشه کار است توجه بیشتری داشته باشند و برای همین می توانند در راستای موضوع درس به دانش آموز فعالیت بدهند این فعالیت می تواند به دو صورت انجام گیرد :

1- فعالیت در کلاس

2- فعالیت در خارج کلاس

1-1 فعالیت کلاسی می تواند به دو شکل باشد فعالیت انفرادی ـ فعالیت گروهی

در فعالیت انفرادی دانش آموز در برگه ای می تواند کارش را به صورت نوشتاری ، نقاشی و کاردستی انجام دهد مثلا" معلم در ارتباط با درس قرآن می تواند یک فعالیت در رابطه به پیام قرآنی بدهد مثل کشیدن یک نقاشی از اسراف و سپس فعالیت را در یک پوشه نگهداری کند  و به کار دانش آموز ارزش دهد و در پایان کار ش با جملاتی مانند کارت عالی بود ، خیلی قشنگه   از همه رنگه ارزش دهد و باعث رشد شکوفایی او شود .

در فعالیت گروهی معلم بعد از گروه بندی فعالیتی  را به صورت نشریه ، گزارش ، نقاشی از گروه می خواهد و آنها با هم این فعالیت را انجام می دهند و این فعالیت در پوشه گروهی قرار می دهیم .

2-2 فعالیت خارج از کلاس : به فعالیتهایی است که معلم می تواند به شکل تکلیف از دانش آموز بخواهد مثلآ در درس بخوانیم درس دوستان ما است که دانش آموز به بازار شهر برود و در رابطه با مشاغل گزارش تهیه کند و ...


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: فعالیت مکمل , فعالیت خارج از کلاس , پوشه کار کلاسی , کار گروهی


تاريخ : ۱۳۸٩/۸/۱٥ | ۸:٢٩ ‎ب.ظ | نویسنده : گروه پایه دوم و چهارم ابتدایی بروجرد | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.