آن شب که بابا ...

 

      صبح خیلی زود پدرم از خواب بیدار شد وضو گرفت تا نمازش را بخواند و مادرم بعد از خواندن نمازش وسایل پدرم را آماده می کرد و هر دو فکر می کردند که من خواب هستم ولی من زیر چشمی آنها را می دیدم .

      می دیدم که پدرم چگونه با خدا حرف می زند . می دیدم که مادرم با چه زیبایی چفیه پدر را تا می کند و سجاده ی زیبایش را می بوسد و در کوله پشتی اش می گذارد . دوست داشتم مانند پدرم آن قدر بزرگ می شدم که دوشا دوش او به جبهه بروم ولی افسوس که 9 ساله بودم و این کوچکی سن برایم دردسری بود ،  هر کاری کردم نتوانستم خود را به خواب بزنم و از جا برخاستم و آرام آرام به سوی اتاق پدر رفتم .

      آنچنان پدر غرق در عبادت بود که آمدنم را متوجه نشد همچنان که به پدر خیره شده بودم ، فشار دستی روی شانه هایم احساس کردم به بالا نگاه کردم چهره ی خندان مادرمرا آرام تر کرد .

      پدر متوجه من شد مرا در آغوش گرفت و بوسید و مرا به سوی رختخوابم برد نقاشی که شب قبل کشیده بودم به او نشان دادم در آن نقاشی پدر را در حال نبرد در جبهه های جنگ کشیده بودم . او سپس داستان نوجوانی شجاع و  13 ساله را برایم تعریف کرد که چگونه با نارنجک به زیر تانک دشمن رفت تا راه دشمن را ببندد . به چشمان پدر نگاه کردم آرام و گرم سخن می گفت و با عث شد تا پلک هایم سنگین شود در یک لحظه چشم گشودم ولی پدر را آنجا ندیدم و تصویر مهربان و لبخند همیشگی اش در قاب عکس زنده بود قاب را برداشتم و از او تشکر کردم و برای شادی روحش صلواتی فرستادم زیرا که پدر چند سالی پیش در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده بود . 

هفته دفاع مقدس مبارک    


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: جبهه , خواب , نماز , نارنجک


تاريخ : ۱۳۸٩/۸/۱ | ۱:٥٠ ‎ق.ظ | نویسنده : گل های پایه دوم | نظرات ()

      اگر املای دانش آموزان ضعیف است به احتمال زیا د آنها در مهارت خواندن مشکل دارند و این مشکل قطعا" در دیگر دروس هم تاثیر خواهد گذاشت .

         برای حل این مشکل می توان راهکارهای زیررا استفاده کرد :

1-      دانش آموز در خانه با کمک خانواده مطالبی را که در نوشتن مشکل دارد را مطالعه کند و برای کلمات مهم هم خانواده  پیدا کند مثلا" برای کلمه ی حمیدکلمات محمد ، احمد ، حامد را می تواند بنویسید زیرا این کلمات سه حرف مشترک ح ، م ، د دارند و به همین ترتیب می تواند برای دیگر کلمات هم خانواده بسازد .

2-      در اوقات فراغت داستان های کوتاه وکتاب های مختلف مطالعه کند تا با انواع کلمات آشنا شود مثل خواندن مجلات رشد دانش آموز یا روزنامه

3-      از نظر شنوایی تست شود و با راهنمایی والدین به پزشک مراجعه کند به همین منظور معلم آگاه باید در روزهای اولیه این تست را در کلاس انجام دهدو اگر دانش آموز مشکل شنوایی دارد معلم او را به نزدیک خود بیاورد تا دانش آموز صدا را به خوبی بشنود .

4-      املا بازی در کلاس باعث می شود که اضطراب دانش آموز از بین برود معلم می تواند با انجام املای گروهی کلمات دشوار را به راحتی آموزش دهد .

5-      معلم می تواند از دانش آموزان مستعد برای نوشتن املای پا تخته استفاده کند تا جنبه ی آموزشی بیشتری داشته باشد .

6-      برای تکالیف خانه سعی شود از حروفی که دانش آموز در نوشتن آن مشکل دارد استفاده شود بدین شکل که دانش آموز کلماتی را از درس پیدا کند که حروف هم صدا مانند ذ ، ز ، ض ، ظ و یا کلماتی که به صورتی که خوانده می شوند نوشته نمی شوند استفاده کند مثل خواب

7-      گاهی اوقات ممکن است دانش آموز همه ی کلمات را بشناسد ولی از نظر جسمی نتواند کار کند مثلا" ضعیف بودن انگشتان دست یا هماهنگ نبودن سیستم اعصاب با سیستم حرکتی ( انگشت ) معلم می تواند با تمرین هایی به او مشکل را حل کند مثلا" قیچی کردن کاغذ ، مچاله کردن کاغذ و...

8-      تکالیفی که به دانش آموز می دهیم با ید هدفدار باشد تا باعث یادگیر ی شود نه باعث خستگی . مثلا" برای تقویت خواندن دانش آموز به مادر یا پدرش املا بگوید و املا را تصحیح کند این کار باعث بالا رفتن اعتماد به نفس او می شود .

9-      اگر در جلسات اولیه دیدیم املای دانش آموزان ضعیف است می توانیم متن املا را روی تخته بنویسیم و یک دور با دانش آموزان آن را تمرین کنیم و همان متن را املا بگوییم این روش باعث از بین رفتن استرس می شود .

10-  روش دیگری که می تواند باعث تشویق و پیشرفت دانش اموز بشود تصحیح املا ی اوست  برای تصحیح در چند جلسه متن ها ی املایش را با ملایمت تصحیح کنیم و بعضی غلطها را فقط گوشزد کنیم چون هرچه دانش آموز تعداد کلمات غلط را بیشتر ببیند احساس ترس و اضطراب بیشتری می کند .

11-  سعی شود املای دانش آموزضعیف با دیگر دانش آموز ان مقایسه نشود و فقط با خودش مقایسه شود و هر دفعه تشویق شود تا پیشرفت کار بیشتر شود. ( خود سنجی )

                                                              برگرفته از کتاب آموزش املا نوشته دکتر سید بهنام علوی مقدم  و فاطمه صغری علیزاده

                                                           

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: املا , دانش آموز , املای پای تخته , تقویت خواندن


تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢٩ | ۱۱:٥٦ ‎ب.ظ | نویسنده : گل های پایه دوم | نظرات ()

 

١- از روی درس های خدا ی مهربان جمله ای را بنویسید که دوست دارید ؟

2-کلماتی را از درس خدای مهربان  پیداکنیدکه یک حرف درآن کلمه دوباربه کاررفته باشد .مثل: اکنون----------------

 

3 - شکل «ی» در پایان کلمات زیر چه صدایی می دهد؟

حتّی..........               قوری..........            چیزهای..........               موسی..........

4- با کلمات تشدید دار درس جمله بسازید.

----------------------------------------          ----------------------------------------

---------------------------------------            -----------------------------------------

5-هر کلمه در کدام جمله کتاب است ؟آن جمله را پیدا کن و بنویس.

حتّی : -----------------------------------------

صداها : -----------------------------------------

6- به سه جمله آخر درس نگاه کنید و کلمات بی نقطه را پیدا کنید و بنویسید.

----------------------------------------------------------------------------------

7- 5 حرف آخر الفبا را به جای حرف آخر کلمه ی «چاق» قرار دهید و زیر کلماتی که معنی دار است خط بکشید.

چا.....                          چا.....                         چا.....                             چا....

٨-برای هر حرف دو کلمه بنویس ( از درس مدرسه ی ما )

ﺻ ص :    ------------            ط :         ------------           ﺣ ح :    ------------        ظ : ------------

٩- جمله ی زیر را مرتب کنید .

راهنمایی   با     کلاس    به   ناظم       بچّه ها      رفتند---------------------------------------

١٠ - کلمه ای که حروف  (غ) دارند را پیدا کن و با آن کلمه جمله بسازید.

---------------------------------------                 ---------------------------------------

١١- کلمات دو قسمتی را به هم وصل کنید و کلمه را پیدا کنید .

احوال - آموز - هم - رعا - کلاسی - یت - گار - پرس --------------------------------------


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: فعالیت , مکمل


تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢٢ | ٩:٥۱ ‎ب.ظ | نویسنده : گل های پایه دوم | نظرات ()

موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳۸٩/٧/٢۱ | ۸:٥۳ ‎ب.ظ | نویسنده : گل های پایه دوم | نظرات ()

با عرض سلام و خسته نباشید به کلیه ی معلمانی که امسال و

سالهای گذشته در طرح توصیفی مشغول بوده و هستند

خواهشمندم برای سهولت در ثبت دفتر کلاسی و عملکرد

دانش آموزان چه راهکار و پیشنهادی را ارائه می دهید ؟


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: طرح توصیفی , عملکرد دانش آموز , ثبت دفتر کلاسی


تاريخ : ۱۳۸٩/٧/۱۸ | ۱٢:٠٠ ‎ق.ظ | نویسنده : گل های پایه دوم | نظرات ()

با سلام به معلمین جدید الستخدام

اگر امسال به مقطع ابتدایی وارد شده اید و معلم پایه دوم شده اید می توانید با خواندن این مطالب در هفته های اول مهر در کلاس موفق شوید .

من برای این هفته ها از کتاب های درسی استفاده نمی کنم و یاد آوری از کلاس اول را انجام می دهم زیرا دانش آموز چهار ماه تعطیل بوده و باید برای آماده شدن برای یادگیری مطالب کلاس دوم باید تمرین کند .

پس می توانید ابتدا صداها را که 6 صدا است یادآوری کنید سپس با کمک صداها حروف الفبا را ترکیب کنید و در هر جلسه برای هر حرف دانش آموزان کلمه سازی کنند مانند :

حرف بـ که با صدای آ ترکیب می شود و با را تشکیل می دهد .

در رابطه با درس ریاضی نیز عددنویسی از 1 تا 99 را با رقم و حروف آموزش دهید .

و برای اینکه دانش آموز خسته نشود بین کارها زنگ تفریح داشته باشید و داستان یا شعری بخوانید و یا در زنگ های بعدی نقاشی بکشند .

سعی کنید تا دانش آموزان دستشان عادت به قلم نکرده و حروف الفبا را یاد نگرفته اند درس اول  بخوانیم را ندهید می توانید بعد از سه یا چهار روز از کلمات درس اول بخوانیم روی تابلو بنویسید و تمرین خواندن و نوشتن کنید تا بهتر آماده شوند در ضمن خط تحریری  فراموش نشود چون یکی از مهمترین کارهای یک معلم پایه دوم است .

در پایان سعی کنید با معلمان با سابقه ارتباط داشته باشید.

موفقیت و سلامتی را برایتان آرزومندم


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳۸٩/٧/۱ | ۱٠:٤۸ ‎ب.ظ | نویسنده : گل های پایه دوم | نظرات ()

بهار تعلیم و تربیت را به شما دانش آموزان ، دانشجویان و معلمان و

 اساتید محترم تبریک می گویم امیدوارم با تلاش بسیار و با کمک

همدیگر بتوانید امسال نیز مانند سالهای گذشته در کارهایتان موفق

شوید .


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: تعلیم , بهار , تربیت , معلمان


تاريخ : ۱۳۸٩/٧/۱ | ۱٠:٤۱ ‎ب.ظ | نویسنده : گل های پایه دوم | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.